Twoja firma wciąż się rozwija. Zatrudnisz coraz więcej pracowników, chcesz coraz sprawniej zarządzać zespołem i planujesz dalszy rozrost przedsiębiorstwa.
Zaczynasz się zastanawiać nad podziałem pracowników na zespoły i przypisania im szefów. Masz problem z decyzją jak spośród zatrudnionych osób wybrać tę najlepszą na stanowisko kierownicze, tak by jego awans w pracy przyniósł Ci tylko korzyści. W zależności od tego ilu masz potencjalnych kandydatów na stanowisko możesz wybrać kilka wariantów.
Pierwszy z nich to zatrudnienie zewnętrznej firmy by przeprowadziła tzw. assessment center. To nic innego jak zespół testów osobowościowych, czasem wiedzy merytorycznej, możesz również zażyczyć sobie, by konsultanci sprawdzili także umiejętności logicznego myślenia, czy postępowania w sytuacjach stresowych. Konsultanci po analizie testów i rozmów z kandydatami tworzą raport ze swoją rekomendacją. Możesz ich także poprosić o wskazanie jakie kompetencje powinny zostać lepiej rozwinięte, np. poprzez szkolenia czy warsztaty.
Dobra marka pracodawcy? Zobacz temat: Employer branding działania
Drugą opcją jest powierzenie potencjalnym kandydatom do awansu zadań do wykonania, z jakimi mogą się spotkać na tym stanowisku. Zaletą tej metody jest jej praktyczna bezkosztowość. Obarczona jest za to ryzykiem, ponieważ sprawdzasz tylko te cechy i kompetencje, które są potrzebne przy tym konkretnym zadaniu, może się natomiast okazać, że cechy jego osobowości absolutnie dyskwalifikują go jako osobę zarządzającą grupą. Możesz także kierować się swoją sympatią, oceną całościową danej osoby.
Wszak to Ty z nią będziesz pracował. Jest jeszcze jedna metoda, najmniej chyba popularna w firmach, mianowicie to zespół wyłania swojego lidera i kierownika. Ma to tę zaletę, że kierownikiem zostanie osoba charyzmatyczna, która potrafiła innych przekonać do siebie i jest przez resztę zespołu uznawana jako przywódca i akceptowana. Niesie to jednak ze sobą ryzyko kumoterstwa i kolesiostwa, co akurat może Twojej firmie nie przynieść oczekiwanych korzyści.
Jeżeli nie wiesz, w jaki sposób wybrać osoby do awansu, z pewnością pomogą Ci szkolenia poświęcone tematyce rozwoju firmy. Może na nich poznasz jeszcze inną metodę wyłonienia przyszłego lidera?